Zoek in de site

Maak je het gemakkelijk en zoek in de site.

Orde van de dag

door Het nieuwstedelijk

Februari 1933: een week voor de brand van de Reichstag, komen vierentwintig vooraanstaande Duitse industriëlen in het geheim samen om hun financiële steun toe te zeggen aan de nazi’s. Vandaag, ruim 90 jaar later, klinken hun namen nog altijd vertrouwd door onze huiskamers: Bayer, Krupp, Thyssen, Opel, Daimler, BMW, Agfa, Telefunken…

 

In L’Ordre du Jour ontrafelt de Franse schrijver Eric Vuillard de schijnbaar onschuldige ontmoetingen, gesprekjes, telefoontjes en etentjes die de aanloop vormden tot de Anschluss in 1938 en de daaropvolgende Tweede Wereldoorlog. In een ragfijne en bijna lichtvoetige taal ontmaskert hij de kuiperijen en strategieën die nodig bleken om de wereld op het verkeerde been te zetten.

 

Het ware verhaal van de Anschluss – een opeenstapeling van kleine krachtmetingen, nerveuze telefoontjes en vulgaire bedreigingen – getuigt niet bepaald van heroïsche vastberadenheid, maar van groteske intimidatie en bluf. Éric Vuillard ontmantelt op ironische wijze de mythe van de glorieuze annexatie en schreef daarmee een spannende en intrigerende roman. Het leverde De Orde van de Dag de felbegeerde Prix Goncourt op.

 

Stijn Devillé brengt voor zijn theaterbewerking van de internationale bestseller de droomcast van Hitler is dood en Mooie Jaren samen, met een glansrol voor Sara Vertongen als Adolf Hitler.


Tekst: Eric Vuillard 
Vertaling: Liesbeth van Nes
Bewerking: Stijn Devillé 
Spel: Sara Vertongen, Kris Cuppens, Tom Van Bauwel, Dirk Buyse, Prince K. Appiah, Simone Milsdochter, Matthias Van de brul, Michaël Pas, Chloé Onyinye, Lena Leue, Rashif El Kaoui 
Muziek: ntb           
Regie: Stijn Devillé 
Dramaturgie: Els Theunis

Deze productie komt tot stand met de steun van de Vlaamse Overheid, van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

 

www.nieuwstedelijk.be